Sel aastal kogusid Aasta parima taimse toote konkursil tiitleid Eesti ettevõtte Mati tooted. Ka konkursi üldvõit kuulub just võrratule Mati kanaloogile. Meie tiimil oli au Mati asutajatega kohtuda ja vestelda.
Olime uudishimulikud, et teada saada, kuidas sai Mati alguse ning mis teeb Mati tooted nõnda maitsvaks, et nii kiirelt tarbijate südamed on võidetud. Meie küsimustele andsid vastused Mati asutajad Triin Remmelgas ja Pia Pajus.
Vestlusest selgus, et Mati ei lepi keskpärasusega. Iga toode läbib põhjaliku arendustee – eesmärgiga muuta taimne toit mitte lihtsalt võrreldavaks, vaid eelistatud valikuks. Olgu sihiks Soome toidumessid või Eesti perede söögilauad – Mati meeskond usub, et muutus saab alguse suurepärasest tootest. Ja selles nad järeleandmisi ei tee.
Kuid siiski, milline oli Mati sünd ning mida on oodata tulevikus? Vastused leiad allolevast intervjuust. Head lugemist!
Kuidas sai Mati alguse? Kust tuli idee luua kanaloog ning mis probleemile toode lahendust pakub?
“Idee oli kusagil kuklas võrsunud juba kaua, aga otsuseks formuleerus see kord Tallinna-Tartu rongil. Sain just ühelt turunduskoolitajalt vahva visuaali selle rongisõidu kohta – rääkisin koolitajale loo ja tema tuttav kunstnik visandas sellest joonistuse” meenutab Triin.
“Eks see põhiprobleem on inimeste lihalembus. Ainult teadmistest alati ei piisa, et elus positiivne muudatus teha. See, et loomad elavad tööstusfarmides kitsastes ja piinarikastes oludes, et liha tootmisega kaasnevad keskkonna- ja terviseprobleemid, ei ole ju paljude jaoks enam üllatus. Ometi ei vii need teadmised alati elustiilimuudatusteni.”
“Mati pakub omalt poolt liha alternatiividega soodsat keskkonda, et toetada inimesi oma toitumisharjumuste muutmises. Meie nišš on vähetöödeldud, väga hästi omastatava valguga tooted, kus on ainult naturaalsed koostisosad. Ja loomulikult väga head maitse- ja tekstuuriomadused. Toome turule ainult sellised tooted, mille puhul oleme kindlad, et kui see on esimene taimne lihaalternatiiv kellegi toidulaual, siis ta on Mati proovimise järel kogu kategooria osas positiivselt meelestatud. Liiga palju on kiirustades toodud turule keskpäraseid tooteid.“
Mis oli suurim väljakutse kanaloogi arendamisel ja kuidas sellest üle saite?
“Kuna otsustasime tooraineks valida mükovalgu ehk teatud liiki seene mütseeli, siis suurimad väljakutsed on olnud toorainega. Ometi ei jätnud me jonni ja jäime seenevalgu juurde, sest see on üks võti, mille abil saame arendada just selliseid tooteid, mille puhul me maitse ega tervislikkuse osas latti alla ei pea laskma.”
Mitmetes restoranides on aeg ajalt ka Mati kalaloog end ilmutanud – kuidas erineb selle loomine kanaloogist ning milline on seni olnud tagasiside?
“Tagasiside on olnud väga positiivne! Kusjuures aprillis ja maiski saab kalaloogi Balti Jaama Veg Machine’ist Vish&chipsi-nimelises roas,” mainib Triin.
“Arendustöö protsess on oma olemuselt sarnane, lihtsalt tekstuur ja maitse, mida rihime, on üsna teistsugused. Kuna kanafileele sarnaste toodete arendamine on meil juba võrdlemisi käpas, aga kala on uus kategooria, siis on õigete omaduste saavutamine keerulisem.”
Kanaloog on juba poodides saadaval, kalaloog veel mitte – kas on teada, millal ka kalaloog poelettidele jõuab?
“Töötame selle nimel, et kalaloog jõuaks poelettidele selle aastanumbri sees. Nõudlus kalaloogi järele on suur, nii jae- kui ka HoReCa-sektoris. Oleme aeg-ajalt teinud koostööd heade partneritega nagu Rohe, Veg Machine ja Kolm Tilli ning pakkunud testtootmisel valmistatud kalaloogi, kuna tagasiside on meie jaoks väga väärtuslik. Tagasiside on olnud küll äärmiselt positiivne, kuid seame toodetele alati kõrged standardid, nii maitse kui ka tekstuuri osas, mispärast on hetkel käimas veel viimane lihv,” selgitab olukorda Pia.
Mati on lühikese ajaga saanud tõsiseks rahva lemmikuks. Küsisime Pialt, mis teeb Mati eriliseks ning kuidas eristute teistest toodetest turul, nii Eestis kui rahvusvaheliselt.
“Eks kõigile meeldib mõelda, et just nemad pakuvad lahendust igale probleemile ja täidavad linnukestega kõik kastid, kuid olles olnud enam kui 11 aastat täistaimetoitlane, siis julgen lubada, et Eesti ega ka rahvusvahelisel turul ei eksisteeri teist 100% taimset lihaanaloogi, mis seaks nii maitsele kui ka tekstuurile sama kõrged standardid, pakkudes samaaegselt:
✔️ Kodumaist toodangut
✔️ Kõrget valgusisaldust
✔️ Kõrget kiudainesisaldust
✔️ Kõiki asendamatuid aminohappeid
✔️ Lihtsat valmistamist
✔️ Looduslikke koostisaineid
✔️ Lühikest koostisainete nimekirja
✔️ Vähetöödeldud koostist
✔️ Tarnekindlust
✔️ Ressursitõhusust
Meie üks põhiväärtus on ka variatsioon. Hetkel on turul levinud tooted, mis on eelmaitsestatud ja eeltöödeldud ning mis on mõeldud ainult üheks roaks. Kõige levinum näide sellest on ehk burgeripihv. Burger on armastatud mugavustoit, kuid selle söömine iga päev ei ole just täisväärtuslik toitumine. Soovime, et meie tooted pakuks inimestele köögis vabadust ja loovust. Seepärast ongi Mati kanaloog loodud sobima iga roa ja maailmaköögiga.”
Kuidas tunnete, et tarbijad Teie tooted vastu on võtnud? Kas on ehk ka üllatusi tarbijaskonnas?
“Tarbijate äärmiselt positiivne tagasiside on üks kõige emotsionaalselt tasuvam osa meie tööst. Usun, et taimetoidu kogukond hindab kõrgelt meie toodete naturaalset koostist ja nende pakutavat variatsiooni,” vastab Pia.
“Meie missioon on jõuda ka suurema tarbijaskonnani. Näiteks Ruokamessutil (Soome suurimal toidumessil) oli kõige levinum reaktsioon lihasööjate hulgas positiivne üllatus ning saime ka lugematul hulgal tagasisidet, et Mati kanaloog on parim lihaanaloog, mida on kunagi maitstud. Suurema tarbijaskonnani jõudmiseks on tähtis seada lisaks maitsele prioriteediks ka tekstuur, variatsioon ning kõrvalmaitse puudumine, et inimesed ei peaks tegema kompromisse maitses ega väärtushinnangutes. Mükovalk või seenevalk on selleks ideaalne tooraine. Lihasööjate äärmiselt positiivne reaktsioon on kahtlemata tõestus, et oleme eelmainitud omadused saavutanud, kuid püüdleme alati paremuse poole ning tootearendus on tegevus, millega tegeleme jooksvalt.”
Kas ja kuidas teie enda toidueelistused ja väärtused on mõjutanud ettevõtte suunda ja tootearendust?
“Miks me eelistame taimset toitu? Lihtsalt ja lühidalt:
- Loomad
- Loodus
- Tervis
Just selles järjekorras. Loomade õigused on kahjuks tihti lihaanaloogide arutluses tabuteema, keskendutakse keskkonnale ja tervisele, kuid meie jaoks on see kindlasti üks kõige tähtsam sisemine motivaator, mis on ka põhjus, miks Mati tooted on loodud armastuse ja tugeva missioonitundega. Lisaks on meie jaoks tähtis, et toit oleks kliimasõbralik, kõrge toiteväärtusega ja naturaalne. Miks me ei peaks siis pakkuma seda sama ka tarbijatele?
Oleme ka suured kokkamise armastajad, seega soovime luua tooteid, mis annaksid inimestele võimaluse valida ise maitseaineid ning valmistada igat lemmikrooga igast lemmik maailmaköögist. Samas teame kogemusest, et pärast väsitavat tööpäeva on kiirelt ja lihtsalt valmistatav toit sinu parim sõber. Oleme sellele tooteid arendades mõelnud ning meie jaoks ongi kõige tähtsam, et inimese saaks langetada nii väärtus- kui ka vajaduspõhiseid otsuseid nii, et üks ei välistaks teist.”
Milline on teie meeskonna tööprotsess – kui palju katsetate, testite, ja kui tihti sünnib midagi ootamatut?
“Nii arutluste kui testimiste käigus sünnib tõesti palju uusi ideid,” kommenteerib protsessi Triin. “Kohati isegi liiga palju ja peame hoopis robustselt laual olevate ideede hulka kärpima, sest kõike lihtsalt ei jõua! Just olemegi rakendamas uut tootejuhtimise protsessi, mille üks eesmärk on selgemalt aru saada, mida me millal teeme ja mida otsustame üldse mitte teha.“
Imemaitsvad kanaloog ja kalaloog on meile juba teada, aga kas tulevikus on plaanis veel mõnele loomsele tootele oivaline taimne konkurent välja töödelda?
“Soovime jätkata toodetega, mis pakuvad inimestele köögis vabadust ja loovust, seega hakkliha on kindlasti üks toode, mis on meie nimekirjas kõrgel kohal. Sellele vaatamata tahame tulevikus pakkuda inimestele ka mugavustoitu, millest üks on näiteks vorst – muidugi ilma meie jaoks tähtsates väärtustes, nagu selleks on kõrge toiteväärtus või looduslikud koostisosad, kompromisse tegemata.”
Olete osalenud ka välismaa messidel, näiteks Soomes täistaimsel messil – millise kogemuse te sealt saite? Kuidas kanaloog välismaal vastu võeti?
“Vegemessut oli hullumeelne kogemus selle sõna kõige paremas mõttes. Müüsime lao tühjaks, mitu korda! Saime sadu ja sadu palveid, et töötaksime selle nimel, et Mati tooted oleksid Soome kauplustes ja restoranides saadaval niipea kui võimalik. Järjekord Mati toodete maitsmiseks ja ostmiseks oli pikk ning korraldaja sõnul oli meie kanaloog ürituse üks kõige populaarsem toode,” meenutab messikogemust Pia. “Siinkohal suur aitäh Soome rahvale, et nad on meid nii hästi vastu võtnud!”
Kas välisturud ja rahvusvahelised messid on teie jaoks pigem inspiratsiooni allikas või siht, kuhu oma tooted viia – kas rahvusvaheline laienemine on teil plaanis?
“Siht. Kanaloog on juba saadaval esimestes Soome kohvikutes ja restoranides. Lisaks võime saladuskatte all mainida, et Mati tooted on kohe-kohe saadaval ka esimestes Soome kauplustes… 😉”
Taimse Teisipäeva tiimil on siiras rõõm, et Mati tooted lisaks eestlaste toidulaudadele ka välismaa omi vallutamas on. Soovime Mati tiimile palju edu ettevõtmistes ja ootame juba kannatamatult, et näha uusi Mati tooteid poelettidel.

Kui soovid Mati toodete kohta rohkem teada, siis leiad kogu vajaliku info Mati kodulehelt.