10 tipphetke taimetoidusektoris 2020. aastal

  • 21 detsember 2020

2020 oli taimse toidu sektori jaoks määrav aasta. Vaatamata pandeemia põhjustatud ebakindlusele tõusis tarbijate nõudlus, investorite huvi ja aktiivsus uue tootearenduse vastu enneolematutesse kõrgustesse. Kui paljud teised toidusektorid olid hädas, siis taimepõhine sektor sõlmis nii mõnedki partnerlussuhted, aset leidsid ambitsioonikad ühinemis- ja omandamistehingud, püstitati uued tootmisrajatised ja inimesteni jõudis hulgaliselt pilkupüüdvaid tooteid.

“Pole juhus, et just sel aastal otsustasid paljud traditsioonilise toidutööstuse suurnimed taimse toidu sektorisse siseneda,” märkis organisatsiooni ProVeg International asepresident Jasmijn de Boo. “Viimase 12 kuu sündmused on ümber lükanud kuulujutu, et taimne toit võib olla ainult moehullus, millele tarbijad keeravad selja sel hetkel, kui olukord läheb raskeks.” ProVeg on esile tõstnud kümme 2020. aasta uuenduslikku sündmust taimetoidumaailmas.

1. Euroopa Parlament otsustas: taimne burger jääb taimseks burgeriks

23. oktoobril hääletasid Euroopa Parlamendi saadikud selle poolt, et taimsete lihatoodete nimetustes saab ka edaspidi kasutada lihale viitavaid sõnu. Põllumajanduse ja maaelu arengu komisjon otsustas, et sõnu “pihv” ja “vorst” võib kasutada ka ainult taimsest toorainest valmistatud toodete nimetustes.

2. McDonalds tutvustas uut McPlant menüüd

Foto: McDonalds

Maailma suurim kiirtoidukett võtab samuti omaks taimepõhist suunda. Pärast erinevaid katsetusi mitmel turul avaldas McDonald’s novembris info, et kavatseb  aastal 2021 turule tuua taimse burgeri. Sellele võib järgneda mitmeid teisi taimseid tooteid, sealhulgas alternatiive kana(burgeri)le. 

3. Impossible Foods kogus pandeemia aastal 500 miljonit dollarit uut rahastust

Pandeemia on olnud taimepõhise sektori jaoks märgiline. Inimesed hakkasid enam tähelepanu pöörama tervisele ja jätkusuutlikkusele. Ajal, mil lihatööstusettevõtetes dokumenteeriti selged koronaviiruse puhangud ning tagasilöögid, kiirenes tarbijate huvi taimsete võimaluste vastu.

4. Unilever seadis ambitsioonikad sihid taimse toidu turule

Ettevõte plaanib järgmise viie kuni seitsme aasta jooksul müüa 1 miljardi euro väärtuses liha- ja piimatoodete taimseid alternatiive. 

5. Kaerapiima populaarsus jõudis uute kõrgusteni

Foto: Tere Piim

Kaer oli taimepõhise sektori vaieldamatu täht aastal 2020. Tänu pikale säilivusajale muutus kaerapiim pandeemia ajal ostjate seas kindlaks lemmikuks.

Ka näiteks Eesti ettevõte Tere Piim tõi turule uuendusliku kaerapiima ning kaera baasil köögikoore ja vahukoore, mis on tarbijate seas sooja vastuvõtu osaliseks saanud. Kaerapiimade valik Eesti turul on lai: tootjate nagu Friendly Vikings, Valio, Tere, Alpro ja Oatly valikust leiab enda lemmiktoote kindlasti igaüks

6. Maiustustetootjad mõistsid taimsete alternatiivide vajadust

Augustis avalikustas Lindt plaani tuua Saksamaa turule kaeral põhinev šokolaadivalik, nii mõnedki teised šokolaaditootjad on teinud plaane piimavabade šokolaadide ja maiustuste tutvustamiseks.

8. Rakupõllumajanduspioneer Memphis Meats teenis 2020.aastal 161 miljonit dollarit

Kultiveeritud liha tootmine arenes samuti sel aastal jõudsalt. Peale Memphis Meats’i tulusate tehingute teatas juunis KFC kiirtoidukett koostööst Venemaal asuva 3D-printimise ettevõttega, mille tulemusena tahetakse tootma hakata kultiveeritud kananagitsaid.

8. Beyond Meat rajas Shanghaisse tehase

Pandeemia tõttu on nõudlus taimsete toodete järele Hiinas kasvanud. Beyond Meat reageeris kiiresti, teatades plaanidest ehitada Shanghai lähedale uus tootmisüksus. Investeering tähistab ettevõtte senist suurimat sisenemist Hiina turule, tootmist alustatakse 2021. aasta alguses.

9. Super Bowli taimetoitu kritiseerinud reklaam sai palju vastukaja

Selle aasta Super Bowli ajal jooksnud reklaamis ründas The Center for Consumer Freedom (tarbijavabaduse keskus) taimset sektorit tootmisel kasutatavate ülitöödeldud koostisosade kasutamise eest. Sama organisatsioon on ka varem avaldanud USA ajalehtedes reklaame, kus hoiatakse tarbijaid “vale-liha” eest. Oleme täheldanud, et taimetoidusektori kasvuga suureneb ka sektorile vastuolijate arv.

10. The LiveKindly Co. rajab taimse toidu suurettevõtet

Uue täistaimse suunaga ettevõtte The LiveKindly Co. kasv näitab, kui kiiresti taimepõhine turg 2020. aastal liikus. The LiveKindly Co. omandas digitaalse meediaettevõtte LiveKindly (mis andis ka uuele kontsernile oma nime), samuti ühineti koos Saksamaa liha-alternatiivse kaubamärgiga LikeMeat ja Lõuna-Aafrika kaubamärgiga The Fry Family Food Co. Lisaks omandati osalus hernevalku tootvas Puris ning Rootsi taimse lihabrändi Oumph ost järgnes juunis.